Ühtne Eesti

Ojulandi karikatuur 01.02.14 Postimehes; autor  Urmas Nemvalts
Ojulandi karikatuur 01.02.14 Postimehes; autor Urmas Nemvalts

Tänu osavale (või rumalale?) nimeskandaalile teavad vist kõik vähegi poliitikast huvitatud inimesed, et Kristiina Ojuland on loomas uut erakonda. Toimunud on juba ka asutamiskoosolek. Iseenesest suhtun ma meie poliitmaastikku raputavatesse sündmustesse äraootava põnevusega. Siiski kardan ma, et sellel seltskonnal, hoolimata nende (võimalikest) parimatest kavatsustest,  see trikk ei õnnestu. Loomulikult on juba pea kolmekümne asutajaliikme kokku saamine ning milleski üksmeelele jõudmine (milles täpsemalt, peale nime, pole meile veel avalikustatud) suur samm. Kuid siiski:

Esiteks toetub loodav erakond puhtalt Kristiina Ojulandi isiksusele. See on aga viimase aasta ajaga üsna palju räsida saanud – kõmulood tema kallist käekotist, Reformierakonna sisevalimiste skandaal, ning nüüd vastasseis riigi ühtede populaarseimate näitlejatega. Ärge saage minust valesti aru – kui inimesel on raha, siis minu meelest on ta vaba seda kulutama enda äranägemise järgi. Samuti ei usu ma, et Ojuland Reformierakonna sisevalimistel häältega manipuleerimise taga ise (ainuisikuliselt) oli, kui üldse. Mitteametlikud kanalid sosistasid Ansipi ja Ojulandi vahelisest hõõrumisest juba varem. Küll aga ei saa õnnestunuks pidada uue erakonna nimevalikut. Jah, meediaväljaanded kirjutasid mitu päeva temaatilisi artikleid, aga kas see oli seda negatiivsust väärt?

Teiseks oli lausa veidi kurb jälgida aasta alguses toimunud Ojulandi lähenemiskatseid Vaba Isamaalise Kodaniku (VIK) seltskonnale, millele ilmselget Ojulandile soodsat tulemust ei järgnenud. Ilmselt lootis ta, et tema pikaajalised kogemused poliitikas (ja ehk ka tema praegused järgijad) muudavad ta VIK’ile atraktiivseks koostööpartneriks, ning kindlustavad talle positsiooni VIK’i siseringis. Ilmselgelt nii ei läinud, ning edasi tuli minna üksi. Olen üsna kindel, et see oli ka VIK’i poolt õige samm – Ojulandi kaasamisega oleks toetajaid pigem kaotatud, kui võidetud. Siiski väitis Ojuland veel nädal tagasi, et tema eesmärgiks oleks enne Riigikogu valimisi moodustada VIK’iga üks erakond. Ehk proovib ta oma positsiooni tugevdada, et siis uuele ringile minna.

Kolmandaks puudub, vähemalt veel praegu, nn. Ühtse Eesti erakonnal selge sisu. Põhiliseks mantraks on üleüldised muutused riigivalitsemises, rahva usalduse taastamine ja muu selline, millele erinevad vabakonnad juba alates Silvergatest on rõhunud. Seega ei midagi uut. Kui VIK (hoolimata põhjaliku programmi puudumisest) on endiste Isamaalaste toel selgelt parempoolne ja pigem (rahvus)konservatiivne, ja seda on tunda, siis Ojulandi seltskond on oma põhimõtetest vähem rääkinud. Suuresti endiste Reformierakondlastena on tähtsad kindlasti liberaalsed põhimõtted, eriti majanduses. Samas on nende algatuse veebilehe foorum justkui väljavõte “Populistliku erakonna käsiraamatust” – Kas rahvas peaks valima presidenti otse? Kas Riigikogu liikmete arvu peaks vähendama? Kas alandame käibemaksu? Kas alandame riigisektori kulusid SKPs bürokraatia vähendamise kaudu? Teemade vastuseid on veelgi naljakam lugeda. Näiteks soovis keegi, et seaduseid kirjutataks mitte advokaatide vaid eesti keeles.

Kui nüüd võrrelda nn Ühtse Eesti seltskonda ja VIK’i ning MTÜ Parem Eesti (PE) poolt  äsja algatatud Eesti Vabaerakonna Algatusrühma (EVA) käekäiku, on üsna selge kummal on reaalselt suurem lootus erakonna staatus saavutada. Kui Ojulandil oli 30. jaanuari õhtul koos 27 asutajaliiget, siis EVA’ga oli 31. jaanuari seisuga liitumissoovi avaldnud 101 inimest, kusjuures siia ei ole arvestatud VIK’i ja PE liikmeid, kes pole (veel) EVA’ga ühinenud.

Presidendi uuest kodust

Econ Kochi suvemaja 1905
Econ Kochi suvemaja 1905

Eilses Postimehes kirjutas Tuuli Koch, kuidas “peaminister Andrus Ansip valmistab ette eurovolinik Siim Kallase uut kodu” – Rocca Al Mares Vabaõhumuuseumi territooriumil asuvat Liberty (suve)mõisakompleksi, mis enne IIMS kuulus Kochide perekonnale (seos ajakirjaniku nimega on ilmselt kokkusattumus). Tegelikult ei ole see otseselt uudis, vaid vana teema jätk. Esmalt kirjutas sellest juba eelmise aasta 12. septembril Eesti Ekspress, kui ametlikke otsuseid veel tehtud ei olnud. Presidendi kantselei oli Riigi Kinnisvara Aktsiaseltsil palunud hinnata mõisakompleksi kordategemise kulusid. RKAS’i vastust tookord veel ei avalikustatud.

Nüüdseks on asi ametlik – 31. jaanuaril läks välja rahandusminister Jürgen Ligi allkirjaga otsus anda RKAS’ile ülesandeks mõisakompleksi hoonete restaureerimiseks ja taastamiseks ning ette valmistamiseks kasutuseks presidendi residentsina. ERR täiendas omalt poolt infoga, et kaks hoonet, mis on võrdlemisi heas korras, korrastatakse, ning kaks suvilahoonet (millest üks on juba lammutatud ning teisel lammutusluba olemas) ehitatakse uuesti üles. Tööde maksumus on orienteeruvalt 4 miljonit eurot, ning valmis need T. H. Ilvese ametiajal ei saa.

Arvestades, et Kadrioru loss on mõeldud administratiivhooneks, ning riigi esinduspaaril seal väga ruumi pole, rääkimata tähtsate väliskülaliste esinduslikust vastuvõtmisest ja ka majutamisest, kõlaks ühe paremini säilinud mõisakompleksi taastamine ju hea uudisena? Loomulikult mitte. Kommentaarides (mis, tunnistan, on alati rumalust täis) sõimati nii Ilvest, Ansipit kui ka Kallast, ning kurdeti selle raha ebaotstarbeka kasutamise üle.

Tahaksin siinkohal välja tuua enda mõtted selle teema kohta:

  • Kuivõrd see objekt ei valmi enne Ilvese ametiaega, ning vastavalt Põhiseaduse §80-le ei saa presidenti valida rohkemaks kui kaheks järjestikuseks ametiajaks, on praegust presidenti milleski süüdistada rumalus.
  • Normaalsel riigil on olemas koht, kus on sobilik välisriikide kõrgeid külalisi vastu võtta, nendega kohtumisi läbi viia, ning neid vajadusel ka majutada. Praegu selline koht puudub, kõnealune mõisakompleks oleks aga ideaalses kohas – mitte kaugel kesklinnast, samas ümbritsetud kaunist loodusest ja merele lähedal.
  • Neli miljonit eurot on suures plaanis tegelikult väike summa. Alla nelja euro iga Eesti elaniku kohta.
  • Eriti hea meel on minul isiklikult sellisele vanale ja väärikale hoonele korraliku kasutuse leidmise ja uue hinguse andmise üle.
  • Ei Andrus Ansip ega ka Siim Kallas ei otsusta Eesti järgmist presidenti. Seda saab otsustada (või huvi puudumisel otsustamata jätta) rahvas. Nimelt valib presidenti Riigikogu, Riigikogu valib aga rahvas. Järgmised presidendivalimised toimuvad poolteist aastat pärast Riigikogu valimisi. Seega on valijatel võimalik (soovi korral) ennetada kahe eelmainitu tõusmist Eesti tähtsaimaks esindusnäoks, andes oma hääl valimistel teistele nimekirjadele. Kui Reformierakonna ideed on aga kõige südamelähedasemad, tasuks ise erakonnaga liituda ja juba sisevalimistel sobivate vaadetega siseklikki toetada.

Vanade ja ilusate hoonete(komplekside) kurb olukord Eestis on omaette teema, millest siin tulevikus ehk ka juttu tuleb. Mina olen igatahes rahul, et vähemalt neid maju ei oota lagunemise kurb saatus, vaid ehk tuleb sellest midagi väga ilusat.

Seniks võib aga vaadata selle hoonetekompleksi pilte suvel (Ekspress) ja talvel (Postimees), ning ette kujutada milline see juba mõne aasta pärast välja näha võib!

Uus ajaveeb, uued mõtted

Tere! Mina olen Sander. Kui sa oled siia sattunud, siis võib-olla tead juba minust midagi. Kui ei, siis räägin. Olen hetkel 24 aastane tudeng ning õpin Tallinna Tehnikaülikooli Ragnar Nurkse innovatsiooni ja valitsemise instituudis avaliku halduse magistriõppes. Varasemalt olen (suhteliselt) edukalt läbinud Tartu Ülikooli riigiteaduste eriala bakalaureuseõppes. Olen õnnelikult kihlatud, ning kogun vaikselt hoogu omaenda eluaseme soetamiseks, pulmadeks ning reisimiseks.

Aga see blogi ei ole minust. Erinevalt minu varasematest katsetustest ajaveebi pidada, ei proovi ma siinkohal postitada igapäevajuhtumeid eraelust, suvalisi mõttevälgatusi või naljakaid pilte ning videoid. See blogi üritab keskenduda minu erialale ning asjakohastele arvamustele, ideedele, tunnetele ning mõtetele. Proovin postitada pigem pikemalt ja põhjalikumalt, kui ühelauseliste mõtteteradega. Teemadeks on seega Eesti (ja vahel ka muu maailma) igapäevapoliitika, riigikorraldus, seadusandlus, majandus ja muu selline.

Kes teab, võib juhtuda, et ajaveebi arenedes laieneb ka teemadering. Või hoopis kitseneb. Võib-olla tuleb siia veel kaks postitust ja rohkem enam mitte. Elame-näeme!

 

PS: Igasugused kommentaarid ja tagasiside on alati teretulnud!